بروزرسانی دستورالعمل های مربوط به مصرف چربی و کربوهیدارت ها

دکتر فهیمه دخانچی؛ کارشناس تغذیه

سازمان بهداشت جهانی، دستورالعمل های مربوط به مصرف چربی و کربوهیدارت ها را بروز رسانی کرد.


سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل های خود را در مورد چربی کل، چربی اشباع شده و ترانس و کربوهیدرات ها بر اساس آخرین شواهد علمی به روزرسانی کرد.
این دستورالمل ها حاوی توصیه هایی برای کاهش خطر افزایش وزن ناسالم و همچنین کاهش بیماری های غیرواگیرمرتبط با رژیم غذایی مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و عذوقی و برخی سرطان ها است.
در این دستورالعمل ها ضمن راهنمایی در خصوص چربی رژیم غذایی، بر نقش کیفیت و کمیت چربی بر سلامت انسان تاکید می شود. در این توصیه ها، تاکید شده است که بزرگسالان بایستی میزان چربی دریافتی روزانه خود را به 30 درصد یا کمتر از کل انرژی دریافتی محدود کنند. تمامی مصرف کنندگان با سن دو سال به بالا، بایستی عمدتاً از اسیدهای چرب غیر اشباع باشد به نحوی که استفاده از اسیدهای چرب اشباع حداکثر 10 درصد از کل انرژی دریافتی را از منابع چربی نظیر چربی های صنعتی و حیوانی را شامل گردد.
اسیدهای چرب اشباع و ترانس در رژیم غذایی را می توان با سایر مواد مغذی مانند اسیدهای چرب غیراشباع، از منابع گیاهی یا کربوهیدرات های غذاهای حاوی فیبر رژیمی طبیعی مانند غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و حبوبات جایگزین کرد.
اسیدهای چرب اشباع شده را می توان در گوشت های چرب، غذاهای لبنی، و چربی ها و روغن های سفت مانند کره، روغن پالم و روغن نارگیل و اسیدهای چرب ترانس در غذاهای پخته شده و سرخ شده، تنقلات از پیش بسته بندی شده و گوشت و محصولات لبنی از نشخوارکنندگانی نظیر گاو و گوسفند پیدا کرد.
همگام با دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برای محدود کردن مصرف قندهای آزاد، دستورالعمل جدید در مورد مصرف کربوهیدرات اهمیت کیفیت کربوهیدرات برای سلامتی را برجسته می کند. در راهنمای جدید سازمان بهداشت جهانی، مصرف کربوهیدرات برای همه افراد 2 ساله و بالاتر باید عمدتاً از غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و حبوبات باشد. توصیه می شود که بزرگسالان حداقل 400 گرم سبزیجات و میوه ها و 25 گرم فیبر طبیعی مصرف کنند.

در این راهنمایی میزان مصرف سبزیجات و میوه ها به صورت زیر پیشنهاد می شود:
• 2 تا 5 سال، حداقل 250 گرم در روز
• 6 تا 9 سال، حداقل 350 گرم در روز
• 10 سال یا بیشتر، حداقل 400 گرم در روز

و دریافت فیبرهای طبیعی به صورت زیر:
• 2 تا 5 سال، حداقل 15 گرم در روز
• 6 تا 9 سال، حداقل 21 گرم در روز
• 10 سال یا بیشتر، حداقل 25 گرم در روز.


این دستورالعمل‌های جدید، همراه با دستورالعمل‌های موجود سازمان بهداشت جهانی در مورد قندهای آزاد، شیرین‌کننده‌های غیر قندی و سدیم، و همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد اسیدهای چرب غیراشباع و جایگزین‌های نمک کم سدیم، زیربنای رژیم‌های غذایی سالم است.


جهت دریافت راهنمای مربوطه از لینک های زیر استفاده نمایید:
راهنمای مصرف اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس برای بزرگسالان و کودکان

راهنمای مصرف کل چربی برای جلوگیری از افزایش وزن ناسالم در بزرگسالان و کودکان

راهنمای مصرف کربوهیدرات برای بزرگسالان و کودکان

فهیمه دخانجیمشاهده نوشته ها

Avatar for فهیمه دخانجی

دکتر فهیمه دخانچی، عضو هیئت مدیره و مدیر کارخانجات گروه صنعتی پامین، فارغ‌التحصیل رشته تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کارشناس ارشد MBA و دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *