نقش هوش مصنوعی در کم کردن هزینه‌های تولید

جلسه آموزشی آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنعت روز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ راس ساعت ۱۲ در واحد پارس آیلین مهر، گروه صنعتی پامین برگزار شد.

به گزارش ارتباطات و روابط عمومی گروه صنعتی پامین، همکاران مستقر در واحد پارس آیلین مهر به صورت حضوری و همکاران واحدها و دفاتر دیگر گروه صنعتی به صورت آنلاین در جلسه حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه جناب آقای دکتر شمشیری، معاون اجرائی گروه صنعتی پامین به معرفی سه کتاب مغازه خودکشی نوشته ژان تولی، کتابخانه نیمه شب نوشته میت هیگ و شازده کوچولو نوشته آنتوان دوسنت اگزوپه‌ری پرداختند و کتاب مغازه خودکشی را با قرعه‌کشی به یکی از همکاران هدیه نمودند.

مدرس این جلسه آموزشی جناب آقای مهندس علی خیابانیان، معمار، کارشناس متاورس و هوش مصنوعی بودند. مهندس خیابانیان استاد تمام رشته معماری چند دانشگاه مطرح بین‌المللی در ایران و کشور ترکیه می‌باشند. ایشان برگزار کننده دوره‌های تخصصی و مشاور در زمینه هوش مصنوعی، متاورس و تجارت بین المللی بر پایه رمز ارزهای دیجیتال هستند.

یکی از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی نقش مهمی را ایفا می کند، حوزه نگهداری و تعمیر است. با تجزیه و تحلیل داده‌ها از سنسورهای ساختمان، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند طول عمر اجزاء ساختمان به ویژه تاسیسات را پیش‌بینی کنند. سنسورها می‌توانند در سراسر ساختمان نصب شوند تا داده‌های مربوط به جوانب مختلف عملکرد ساختمان، مانند دما، رطوبت و مصرف انرژی، جمع‌آوری کنند. سپس این داده‌ها می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی الگوها و روندهایی که به مشکلات احتمالی در سیستم‌های ساختمان توسط متخصصین استفاده شوند. به عنوان مثال، یک الگوریتم هوش مصنوعی می تواند دهد که یک سیستم تهویه در معرض خطر خرابی قرار دارد، مهندسان می‌توانند تعمیرات اساسی را قبل از وقوع مشکل انجام دهند، این اقدام هم زمانی را کوتاه می‌کند و هم از هزینه‌های تعمیرات بیشتر در آینده جلوگیری می‌کند و آنرا به مدیران ساختمان اعلام نماید تا از خرابی احتمالی و هزینه ‌بر پیشگیری شود .با پیش‌بینی مشکلات احتمالی قبل از وقوع آنها، معماران و مهندسین می‌توانند فعالیت‌های نگهداری را برنامه‌ریزی و زمانبندی کنند، و اطمینان حاصل کنند که سیستم‌های ساختمان به بهترین شکل عمل می‌کنند. این امر به معماران کمک می کند تا ساختمان‌هایی با توانمندی و کارآیی بالاتر و طول عمر بیشتر بسازند و از همه مهم تربر اساس  این اطلاعات برنامه‌های نگهداری و تعمیرات را به طور موثرتری طراحی کنند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود بهره‌وری، سرویس های دوره ای و کاهش میزان خرابی در سیستم‌های تهویه، گرمایش و لوله کشی ساختمان نیز نقش مهمی داشته باشد. اگر یک سیستم تهویه یا گرمایش در ساختمان به دلیل خرابی یا نقص فنی از کار افتاد، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند این مشکل را به صورت پیش‌فرض پیش‌بینی کنند. این پیش‌بینی‌ها به مدیران ساختمان امکان می‌دهد تا تعمیرات لازم را به موقع و قبل از وقوع مشکل انجام دهند، این امر علاوه بر کمک به امنیت ساختمان و جلوگیری از ایجاد ناراحتی برای ساکنان به کاهش هزینه‌های تعمیرات بیشتر در آینده کمک می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده با تحلیل داده‌های مصرف انرژی و عملکرد این سیستم‌ها، می‌توان الگوهای مصرف ناکارآمد را شناسایی کرد و راهکارهای بهینه‌سازی را ارائه داد. به این ترتیب، می‌توان بهره‌وری انرژی را افزایش داد، هزینه‌های مربوط به انرژی را کاهش داد و به حفظ محیط زیست کمک کرد.

در نهایت، استفاده از هوش مصنوعی در پیش‌بینی تعمیرات ساختمان‌ها می‌تواند به معماران و مهندسان کمک کند تا ساختمان‌های با کارایی بالاتر و هزینه‌های نگهداری کمتر را طراحی کنند. این رویکرد نه تنها به بهبود عملکرد ساختمان‌ها کمک می‌کند، بلکه در حفظ منابع و حفظ محیط زیست نیز نقش موثری دارد.

این جلسه با پرسش‌های حاضرین و پاسخ‌های جناب مهندس خیابانیان پایان یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *